skagget.blogg.se

Fiskehistorier och annat trams

Dagskift

Kategori: Fiske

Med Jenna J färskt i minnet var det dags för premiären av VKF's nya karpvatten.
För två år sedan planterades det in ett 40tal karp i Forstjärnet i Deje, Värmland och nu skulle vi äntligen sparka igång.

Vi var tre tappra krigare och min yngsta dotter som entrade scenen torsdagen den 1a maj.

Har inte så mycket att skriva om den dagen egentligen mer än att det hände inte speciellt mycket då den förflöt händelselös.
Misstänker skarpt att det var på grund av det brutala väderomslaget som drabbade vårt vackra landskap.
Timmarna gick och Nanna ville mer och mer hem så det packades ihop, slängde i mitt grundmäsk som bestod av fodermajs, sötmajs, hampa, pellets och halva krillers.

På fredagsmorgonen så hörde min äldsta dotter av sig och ville komma hem till sin kära fader, vilket hon givetvis fick.

Fredagen och lördagen gick och på lördagskvällen satt jag och Nemie i soffan när jag plötsligt kom på att jag hade ju hävt i mäsken, snabbt ringde jag min kära mor och frågade om hon kunde tänka sig att ta lillasyster så jag och Nemie skulle få lite tid bara vi och det var inga problem. Tackar mamms och papps.

Klockan 12 på söndagen var vi på plats och betena låg på botten.
Körde enkelt med inlinebly och KD-rig, högerspöt var med en 16mm kriller toppad med plastmajs och vänster med stimulator.

Mäskade försiktigt med pellets och sötmajs.

Solen sken till och från och vinden var inte speciellt värmande.
Lade om spöna med ca 1 timmes mellanrum, det började bli ganska mycket aktivitet på högerbanan med mycket linebites och två run som var helt utan fisk när jag lyfte spöt....

När klockan var runt 16 tiden så small det till och denna fisk satt där den skulle. Fiskade 4meter från land så snabbt kom hon in och Nemie gav mig håven så jag med enkelhet för första gången håva min egna fisk. Pulsen var på topp!

En superfin fjällo i kanon kondition på 3,880, långt ifrån Jenna men vad gör det när man får dela glädjen med sin dotter?

Nemie skötte fotograferingen galant och karpen fick sedan friheten tillbaka.

Vi stannade i en timme sedan var det dags att packa ihop och dra sig hemmåt.

Jag är imponerad av mina barn som visade sådant tålamod.
Nu ska jag bara försöka övertyga tanten om att det är skönt att fiska karp.

Ruda ruda och ruda

Tjena halloj igen!

Nu har det vart en del rudafiske igen.

Vilken sjukt vrång fisk att fiska på måste jag säga.......

Var ute med Eppie förra tisdagen i sundstatjärnet för att pröva lyckan, inte mycket att säga om det passet mer än en felkrokad liten skit.

två dagar efter var det desto roligare, åkte iväg till örebro och fiskade med Jocke, Janne och Maggieboxen.
Ganska skapligt fiske för oss förutom Janne som Blankade i den sjön för första gången sedan 2009. Stackars plutten.

Fick tre totalt på ett helt ofiskat bete som kommer troligtvis säljas på Sporting i höst.

den första lilla skiten

Detta är nummer två

Här har vi det nya personbästa på 1310g

Igår var det dags för revanch tillsamans med Eppie i Sundstatjärn.
hade förmäskat med fodermajs sedan söndags så nu skulle det väll vara f*n om det inte skulle kunna kliva på en ruda..
Vi började vid halv åtta tiden på kvällen och ganska snart så hade jag landat första rudan

Tog bara bild på två av mina fiskar, blev totalt 4a.
Regnet öste ner till och från så jag är riktigt nöjd att jag har köpt mig ett parasoll :)

Eppie landade en ruda samt en sutare men var lika glad ändå, fast blöt.

vi får se vad som händer härnäst :)

Hubbahubba

Kategori: Trams

Ja då sitter man här. Lite lätt opigg efter ett seg men roligt Rudafiske med Eppie igår som resulterade i pillpillpill samt en liten liten LIIIITEN freesbee av undertecknad.

Tog fel på en läkartid så nu är jag här, en timme förtidigt och imorgon ska jag på röntgen i Karlskoga så då passar jag på att ta med mig metearsenalen och tar omvägen till Sporting och ser om någon är taggad på lite mete.

Bilden jag skickar med är från Rudstjärn som jag, Sara och Nanna var och besökte i lördags. Minsta Sutran jag sett

Tjupptjupp nu kör vi!

Semester?

Kategori: Fiske

Sådär, Det var det eller bättre lycka nästa gång?

slut på denna sommarsemester för i år.
kortfattat så har det var skapligt mete och värdelöst gäddfiske men mysigt tillsammans med tanten och barnen.
Sara lyckades fånga en vacker drillbild på mitt nya Sutarpb på 2590

var iväg med Janne och Jocke förra veckan och lyckades äntligen landa första rudan. SJUKT spännande fiske.

måste blogga lite mera framöver...
snart italia!

Snabbis

Kategori: Fiske

Körde ett kort Sutarpass i tisdags.

Nanna fick vara ledig igår från dagis och fick sova hos farmor så jag kunde börja jobbet ordinarie tid 0530.

Så när barnet var nattat vid klockan 1930 åkte jag ner till Rudstjärnet och riggade upp grejerna..

Sarv, Sarv och åter SARV.... Bestämde mig att åka vidare till Kroppkärr, sagt och gjort så åkte jag dit. Sara kom precis innan jag packade ihop och följde med.
Skönt att hon ville följa med för en gång skull.

Väl på plats så mäskade jag ut ett centrerat område med lite majs och snabbt började det hända grejer på botten.
Mycket Sutarbubbel runt omkring..

När jag började lyckas kroka fiskarna så vart det glädje och spänning i älsklingens ögon.
Hoppas hon vill följa med på flera metepass.

Allt som allt var vi vid Kroppkärr 1½ timme och landade 6 pigga Suters.

Tack Rara Sara för sällskapet

otyg och sutare

Kategori: Fiske

Igår var det ju som sagt dags för lite gäddfiske med Gröten, kan säga så att det blev ju inte riktigt som vi hade tänkt oss.

Vinden piskade på i Karlstad med omnejd så vi gav upp förstavalet av sjö och åkte till en gammal dammsjö utanför byn. Jocke var snabb ut och fick kontakt med en liten snipa på knappa kilot medans jag trampade igenom flytmossen och blev blöt ner till höften. Om inte det var nog så fastnade jag kort där efter i en stock och blev ett bete fattigare.
Vi gav ganska snabbt upp och åkte iväg för ett gäng koppar kaffe hos Bisan och sen hem till Grötens bror och hämtade massa karpbeten som Gröt behövde ha med sig hem.

Efter några timmars överläggande så bestämde vi oss för att åka till en gammal sutartjärn som Gröt inte fiskat i på 5 år så det var dags att testa lyckan.

Väl framme vid 1830 tiden så blåste det fortfarande på ganska friskt men det stoppade inte oss så vi mäskade på och börja rigga spöna.
Någon timme senare så mojnade vinden till våran gläde, som tyvärr inte blev långvarig när vi blev överfallna av mygg och knott.

Allt som allt så lyckades jag smiska Gröt med 5 Sutate mot 2. höjde mitt pb till 1900g. Det känns verkligen nu att man har vart i skogen bland mygg och knott.

FY F*N vad det kliar!!! men det var det värt!

kommer med en liten bild vid senare tillfälle

Feske

Kategori: Fiske

Sitter ibilen å vrålar med till Queen.
Idag ska det fiskas

Midsommar

Kategori: Fiske

Ja då ligger man här i sängen efter att svullat i sig midsommar maten.

Igår vart det ett mete pass i Sörtjärn efter Sutare, hände inget direkt spännande mer än att sutarna lyste med att plaska i ytan och sarvar som högg så man vart irriterad. Gröten kom upp vid 20 tiden och visade vart skåpet skulle stå genom att knipa en 2400g sutare efter 5minuter.
Lyckades själv kroka en arg sutare men som lyckades traska in i vassen och linbrottet var ett faktum.

Vi fiskade fram till 1 tiden men fick bara sarv.

I morgon så ska jag och Gröt köra spinnerbaits och topwater beten, är sjukt peppad!
Förhoppningsvis så avslutar vi dagen med ett Ruda pass.

Glad midsommar på er kamrater!

Skägget lever

Kategori: Trams

Tänkte att jag kanske skulle blogga lite om tokigheterna jag hittar på så här har ni den