skagget.blogg.se

Fiskehistorier och annat trams

Snabbis

Kategori: Fiske

Körde ett kort Sutarpass i tisdags.

Nanna fick vara ledig igår från dagis och fick sova hos farmor så jag kunde börja jobbet ordinarie tid 0530.

Så när barnet var nattat vid klockan 1930 åkte jag ner till Rudstjärnet och riggade upp grejerna..

Sarv, Sarv och åter SARV.... Bestämde mig att åka vidare till Kroppkärr, sagt och gjort så åkte jag dit. Sara kom precis innan jag packade ihop och följde med.
Skönt att hon ville följa med för en gång skull.

Väl på plats så mäskade jag ut ett centrerat område med lite majs och snabbt började det hända grejer på botten.
Mycket Sutarbubbel runt omkring..

När jag började lyckas kroka fiskarna så vart det glädje och spänning i älsklingens ögon.
Hoppas hon vill följa med på flera metepass.

Allt som allt var vi vid Kroppkärr 1½ timme och landade 6 pigga Suters.

Tack Rara Sara för sällskapet

otyg och sutare

Kategori: Fiske

Igår var det ju som sagt dags för lite gäddfiske med Gröten, kan säga så att det blev ju inte riktigt som vi hade tänkt oss.

Vinden piskade på i Karlstad med omnejd så vi gav upp förstavalet av sjö och åkte till en gammal dammsjö utanför byn. Jocke var snabb ut och fick kontakt med en liten snipa på knappa kilot medans jag trampade igenom flytmossen och blev blöt ner till höften. Om inte det var nog så fastnade jag kort där efter i en stock och blev ett bete fattigare.
Vi gav ganska snabbt upp och åkte iväg för ett gäng koppar kaffe hos Bisan och sen hem till Grötens bror och hämtade massa karpbeten som Gröt behövde ha med sig hem.

Efter några timmars överläggande så bestämde vi oss för att åka till en gammal sutartjärn som Gröt inte fiskat i på 5 år så det var dags att testa lyckan.

Väl framme vid 1830 tiden så blåste det fortfarande på ganska friskt men det stoppade inte oss så vi mäskade på och börja rigga spöna.
Någon timme senare så mojnade vinden till våran gläde, som tyvärr inte blev långvarig när vi blev överfallna av mygg och knott.

Allt som allt så lyckades jag smiska Gröt med 5 Sutate mot 2. höjde mitt pb till 1900g. Det känns verkligen nu att man har vart i skogen bland mygg och knott.

FY F*N vad det kliar!!! men det var det värt!

kommer med en liten bild vid senare tillfälle

Feske

Kategori: Fiske

Sitter ibilen å vrålar med till Queen.
Idag ska det fiskas

Midsommar

Kategori: Fiske

Ja då ligger man här i sängen efter att svullat i sig midsommar maten.

Igår vart det ett mete pass i Sörtjärn efter Sutare, hände inget direkt spännande mer än att sutarna lyste med att plaska i ytan och sarvar som högg så man vart irriterad. Gröten kom upp vid 20 tiden och visade vart skåpet skulle stå genom att knipa en 2400g sutare efter 5minuter.
Lyckades själv kroka en arg sutare men som lyckades traska in i vassen och linbrottet var ett faktum.

Vi fiskade fram till 1 tiden men fick bara sarv.

I morgon så ska jag och Gröt köra spinnerbaits och topwater beten, är sjukt peppad!
Förhoppningsvis så avslutar vi dagen med ett Ruda pass.

Glad midsommar på er kamrater!

Skägget lever

Kategori: Trams

Tänkte att jag kanske skulle blogga lite om tokigheterna jag hittar på så här har ni den